Vargjakten

Något som stör dig och du känner för att skriva av eller skapa debatt? Gör det här. Var beredd att komma med ordentliga argument!

Vargjakten

Postby Hala » Sat Jan 02, 2010 7:16 pm

Har svurit att inte bry mig om att läsa artiklar som handlar om just det, men när det nu nyss hamnade på nyheterna kunda man ju inte låta bli.

Svenska jaktförbundet säger att det finns cirka 200 vargar i Sverige. Av någon andledning vill man inte vara sämre än Norge som sköt bort nästa halva sin egentliga vargstam för ett par år sen, och bestämmer sig för att licensge jakt på 27 vargar, varav inga får vara alfadjur. Rätt/Fel?

1. Svenska jaktförbundet har absolut ingen koll på hur många vargar det faktiskt finns i Sverige, men den är långt under 200.
Idag på första dagen sköts 22 vargar, vilket innebär att man har stenkoll på var djuren faktiskt befinner sig, ändå räknas det som skyddsjakt?

2. Den svenska, och faktiskt den nordiska vargstammen, är redan sönderavlad. Det läggs ner mycket pengar på att försöka få vargstammen i norden på fötter igen, och ändå får sådan här jakt bedrivas?

3. Det dör fler boskapsdjur av misskötsel och sjukdomar i Sverige än av rovdjur: Skyddsjakt?
Så fasen att katten säger mjau när du rör kisses middag...
Hala

Species: En obefläckad amur
Steam: Halaen

Re: Vargjakten

Postby Frenzee » Sat Jan 02, 2010 7:31 pm

Det första jag reagerade på är att man släpper ut över 20 000 jägare på ca:200 vargar för attt bara skjuta 27.
Det kommer garanterat skjutas fler än 27 då. Räkna med att vargstammen kommer att bli betydligt mindre än vad statistik kommer att visa.

UPDATE: http://www.dn.se/nyheter/sverige/naturs ... -1.1021520
Image
Farejoflintis, its on.
Frenzee
Dirty Man

Species: Motbjudande Hyena
Steam: Frenzee

Postby Farejobaldo » Sat Jan 02, 2010 7:34 pm

Jag är ingen expert, så jag kan inte svara på om det är något bra eller något dåligt.
Det enda jag egentligen kan säga är samma som frenzee. Folk kommer skjuta vargar utan att rapportera.
Image
Allt sedan den där morgonen på stombussen, har mitt liv varit komplicerat.
"Wolf vampire: They are the enemy"
Farejobaldo
Bakfull

Species: Farejobaldo
Steam: Ja

Postby Vlad the impala » Sat Jan 02, 2010 9:37 pm

Både varghat och ivern/längtan till att hinna bli den som knäpper av en innan kvoten är fylld är rätt störd, eller iaf begriper jag mig inte på den.
Samma sak som när de tillåter jakt på 4-5 björnar och sveriges samtliga jägare kutar ut för att hinna först.
Ödlan å brorsan... Din bror?! Nä, Ödlans.
Vlad the impala

Species: Jävligt liten antilop

Postby Yobie » Sun Jan 03, 2010 12:00 am

Jag förstår inte varför folk klagar. Sverige är ett kristet land. Det står i Bibeln att människan är satt av Gud att råda över jordens djur. Så det är väl klart som korvspad att de där skjutkåta jägarna ska få komma ut och avreagera sig lite:

- Blam, pow!

(High fives)

- Ja där gjorde du en bra grej Börje. Rätt i hjärtmuskeln!

- Hurra för Börje, han leve!

(Gruppfoto med jaktlaget samlat runt det blodiga vargkadavret)

(De stolta jakthjältarna sover gott genom hela natten)

(Runt frukostbordet i stugorna dagen därpå med bilden + gloriös artikel på förstasidan med fördjupning på sidorna 3-8 inuti, i lokalblaskan)

- Ha! Nu kan vi äntligen känna oss säkrare. De där vargjävlarna som rev Ejlerts får... Good riddance.

- Men Arne, var det inte en förrymd hund? Visst fick de tag på den sen Arne?

- Käften kvinna. Det var vargjävlarna. Det är alltid vargjävlarna. De där jävla miljöpartisterna och greenpeacegalningarna borde skjutas hela högen de också. Grrmbl....

- Men, Arne...

- Käften! Blödiga fruntimmer. Bah! Var fan e mina frukostägg förresten? Grmphh!!
"När det gående blir tufft, de tuffa blir gående" Image
Yobie
Obskyr men vacker

Species: Ooofffghs

Postby Frenzee » Sun Jan 03, 2010 12:13 am

- Det sitter bergis vargar i riksdagen i Stockholm.
Image
Farejoflintis, its on.
Frenzee
Dirty Man

Postby C Lupus » Sun Jan 03, 2010 2:19 am

Hehe, jag väntade mig nästan att jag skulle komma i debatt om detta inom kort.

Hala wrote:1. Svenska jaktförbundet har absolut ingen koll på hur många vargar det faktiskt finns i Sverige, men den är långt under 200.
Idag på första dagen sköts 22 vargar, vilket innebär att man har stenkoll på var djuren faktiskt befinner sig, ändå räknas det som skyddsjakt?

Att det sköts 22 vargar idag beror på 2 anledningar, att antingen att de flesta jägare vet precis hur man jagar varg, eller att det är helt enkelt fler vargar än vad man räknar med. Jag har en far som jagar och varit med när jag var liten med dem, när det gäller att jaga varg så är det väldigt begränsad kunskap och erfarenhet hur man jagar varg för det är över 70 år sen man hade vanlig jakt på varg. Så det finna knappt nån från den tiden som har faktiskt jagat förut för de är för gamla så man får leta efter nedskriven information på hur man jagar varg eller ta och träna på att tjuvjaga, och även om det är många som är lockade till att göra det så är det väldigt få jägare som faktiskt tjuvjagar.
Samt detta är inte skyddsjakt, det är en helt vanlig jakt. Skyddsjakt är när det finns ett problem djur som måste tas bort innan de ställer till med för mycket skada på allmänheten. Så vart du har fått höra att detta är skyddsjakt är jag väldigt nyfiken på.

Hala wrote:2. Den svenska, och faktiskt den nordiska vargstammen, är redan sönderavlad. Det läggs ner mycket pengar på att försöka få vargstammen i norden på fötter igen, och ändå får sådan här jakt bedrivas?

Den stora anledningen till att man bedriver jakten är enligt mig att man vill tysta ner jägarna för att de skriker som små barn, men det gör å andra sidan de som är för vargen så man vill bara göra ena parten nöjd. Men med detta kan man också se hur lätt det är att jaga djuret, samt hur jägarna kan sköta detta (för det är en del restriktioner tillskillnad från jakt på andra djur, t.ex. att man var tvungen anmäla varje fälld varg inom 1 timme). Men med att man fällde så många djur snabbt så kan man se att det finns en del varg och det är ett stort mörkertal där ute. Jägarna är också tvungna att skicka vargen iväg till (jag tror det var...) naturvårdsverket för undersökning, så de kan kolla och se hur vargarna ligger till biologiskt sätt. Det ända som jägarna får behålla är pälsen.

Hala wrote:3. Det dör fler boskapsdjur av misskötsel och sjukdomar i Sverige än av rovdjur: Skyddsjakt?

Det måhända att det dör fler boskap av misskötsel än varg men detta är en irrelevant punk i detta sammanhang även om vissa skulle mena det. För det är helt enkelt av andra skäl som jakten bedrivs.

Frenzee wrote:Det första jag reagerade på är att man släpper ut över 20 000 jägare på ca:200 vargar för attt bara skjuta 27.
Det kommer garanterat skjutas fler än 27 då. Räkna med att vargstammen kommer att bli betydligt mindre än vad statistik kommer att visa.

Det är utav den anledningen för att det faktiskt krävs jävligt mycket jägare på bara 1 varg, som jag har förstått det så var det på ett ungefär 20 jägare per varg. Det är inte direkt att man är på ett område på några kvadratmeter per jaktlag utan hela Värmland, Dalarna, Jämtland, Örebros län och Gävleborgs län. Ta en titt på kartan så ser du att det är ett stort område att täcka.
Och ja, jag sa det redan innan när de drog igång jakten att det kommer bli någon överskjutning, så jag är inte förvånad. Men det kommer inte bli så att de skjuter det dubbla, för om de gör det så kommer det inte bli någon jakt, förrän att de får vargstammen upp till minst 700 vargar.

Haha, medeltida beteende. Vad klassas det beteendet då varg aktivisterna skulle jaga bort vargen över Norska gränsen för att rädda den? Seriöst, blir så full i skratt vad folk från mätar ur sig från båda hållen. "Varg hatare" och "varg kramare" är så underhållande.

Vlad the impala wrote:Både varghat och ivern/längtan till att hinna bli den som knäpper av en innan kvoten är fylld är rätt störd, eller iaf begriper jag mig inte på den.
Samma sak som när de tillåter jakt på 4-5 björnar och sveriges samtliga jägare kutar ut för att hinna först.

Finns många saker i världen som jag finner mycket mer störda än viljan att jaga varg. För människan är girig och när nån kommer och slår en på ansiktet så vill man slå 2 slag tillbaka. Väldigt barnsligt beteende men båda sidorna har bevisat att de har inte ett större sinne än det. Detta gäller inte bara björnar, när man jagar älg så finns det också en kvot för hur många som man får skjuta och man vill gärna hinna skjuta någon innan någon annan gör det. Det är en modern mänsklig jaktinstinkt.

Frenzee wrote:- Det sitter bergis vargar i riksdagen i Stockholm.

Finns säker någon furry i rikstandagen, och han/hon har en räv eller varg fursona.
C Lupus
Skäggis

Species: Hundens farfar
Steam: PetterJonssons

Postby Frenzee » Sun Jan 03, 2010 3:08 pm

Jag vill argumentera emot dig på flera punkter men jag är inte tillräkligt insatt för att vara säker på mina argument och så sitter jag på jobbet så jag har inte tid att dubbelkolla mina källor.

C Lupus wrote:
Frenzee wrote:- Det sitter bergis vargar i riksdagen i Stockholm.

Finns säker någon furry i rikstandagen, och han/hon har en räv eller varg fursona.

Haha det var mer menat som en satiriskt inlägg på småstadstänket. Vargar = dåligt. Stockholm = dåligt.
Image
Farejoflintis, its on.
Frenzee
Dirty Man

Postby Hala » Sun Jan 03, 2010 3:18 pm

Att det sköts 22 vargar idag beror på 2 anledningar, att antingen att de flesta jägare vet precis hur man jagar varg, eller att det är helt enkelt fler vargar än vad man räknar med. Jag har en far som jagar och varit med när jag var liten med dem, när det gäller att jaga varg så är det väldigt begränsad kunskap och erfarenhet hur man jagar varg för det är över 70 år sen man hade vanlig jakt på varg. Så det finna knappt nån från den tiden som har faktiskt jagat förut för de är för gamla så man får leta efter nedskriven information på hur man jagar varg eller ta och träna på att tjuvjaga, och även om det är många som är lockade till att göra det så är det väldigt få jägare som faktiskt tjuvjagar.
Samt detta är inte skyddsjakt, det är en helt vanlig jakt. Skyddsjakt är när det finns ett problem djur som måste tas bort innan de ställer till med för mycket skada på allmänheten. Så vart du har fått höra att detta är skyddsjakt är jag väldigt nyfiken på.

För att jakt på utrotningshotade djur ens ska få bedrivas, ska det enligt lag endast vara ur skyddsynpunkt. Men nu är allt detta irrelevant, eftersom Svenska Naturskyddsföreningen har anmält staten till EU-Kommissionen, good riddance.

Far min jagar både råddjur och älg, tycker fortfarande att svenska jaktförbundet kan ta sig i (&%¤
Hala

Postby Hala » Sun Jan 03, 2010 3:23 pm

Vlad the impala wrote:Både varghat och ivern/längtan till att hinna bli den som knäpper av en innan kvoten är fylld är rätt störd, eller iaf begriper jag mig inte på den.

Björnstammen är som tröst i alla fall både större och mer levnadskraftig än vargstammen. Som en annan tröst så stämmer det inte riktigt att alla jägare vill skjuta björn, det beror på att licensen är dyr så in i h-e. Räkna med en 12 pix om du lagligt ska ta en björn. En av mina mostrars man är jägare och näst intill viltvårdare på nämndö (sån snubbe polisen tillkallar vid viltolycker). En av gubbarna i hans jaktlag i dalarna råkade skjuta en björn under ett älgpass. Tror han fick punga ut med 18.000 på den björnen.
Hala

Postby Vlad the impala » Sun Jan 03, 2010 4:19 pm

Hala wrote:Far min jagar både råddjur och älg, tycker fortfarande att svenska jaktförbundet kan ta sig i (&%¤

Haha. Respekt till din far.
Men det är helt sant. Jakt är ett större och vidare begrepp än jaktförbund, och det är inte jakt i sig som är det jag vänder mig emot utan kanske snarare jaktkulturen som Yobie så målande beskrev. Jag har nog rätt mycket fördomar men man har ju sett grupper gorma på dialekt i tv-rutan om hur dumma i huvet folk i Stockholm är som inte inser att vargar inte borde få finnas, eller iaf inte på en 100 mils radie från deras egna hus.

Hala wrote:Björnstammen är som tröst i alla fall både större och mer levnadskraftig än vargstammen. Som en annan tröst så stämmer det inte riktigt att alla jägare vill skjuta björn, det beror på att licensen är dyr så in i h-e. Räkna med en 12 pix om du lagligt ska ta en björn. En av mina mostrars man är jägare och näst intill viltvårdare på nämndö (sån snubbe polisen tillkallar vid viltolycker). En av gubbarna i hans jaktlag i dalarna råkade skjuta en björn under ett älgpass. Tror han fick punga ut med 18.000 på den björnen.

Jäklar, det var dyrt det. En fråga bara, hur råkar man skjuta en björn? Fyrar man av skott sådär utan att ens veta vad man siktar på? Jag hade för mig att man riktade in sig på stillastående djur för att kunna skjuta en salva i hjärtetrakten så att det inte är risk för skadeskott(då borde man nog märka vad det är för djur man skjuter på).
Ödlan å brorsan... Din bror?! Nä, Ödlans.
Vlad the impala

Species: Jävligt liten antilop

Postby Hala » Sun Jan 03, 2010 7:48 pm

Jäklar, det var dyrt det. En fråga bara, hur råkar man skjuta en björn? Fyrar man av skott sådär utan att ens veta vad man siktar på? Jag hade för mig att man riktade in sig på stillastående djur för att kunna skjuta en salva i hjärtetrakten så att det inte är risk för skadeskott(då borde man nog märka vad det är för djur man skjuter på).

Som jag förstod var han på väg till/från ett jakttorn och stötte ihop med den på vägen. Var rätt länge sedan jag fick höra denna fagra berättelse, men jag minns siffrorna eftersom jag tyckte det var så dyrt.

O.a.s. är nog inte varg billigt att skjuta heller... om man gör det lagligt.
Med björn är det i.a.f. så att du inte får röra björnen förrän en fältbiolog (eller något liknande) har tagit alla möjliga prover. Så vart det med ovan nämnda björn hur som helst.
Hala

Postby C Lupus » Mon Jan 04, 2010 12:57 pm

Frenzee wrote:Jag vill argumentera emot dig på flera punkter men jag är inte tillräkligt insatt för att vara säker på mina argument och så sitter jag på jobbet så jag har inte tid att dubbelkolla mina källor.

Plz do, tycker om debatter och får sällan debattera. Sen om du bevisar att jag har fel så det enda du gör är att du ändrar mina val. Så kör på du.
And oh, mina argument ligger mestadels på vad jag kommer fram till i mina tankar, hitta gärna några intressanta fakta, ser fram emot dem. fox_happeh

Hala wrote:För att jakt på utrotningshotade djur ens ska få bedrivas, ska det enligt lag endast vara ur skyddsynpunkt. Men nu är allt detta irrelevant, eftersom Svenska Naturskyddsföreningen har anmält staten till EU-Kommissionen, good riddance.

Utrotningshotad och utrotningshotad, den bara några få vargar i Sverige och Norge. Dessutom så växer varg stammen ganska bra. Jag anser att älgen är nästan mer utrotningshotad än själva vargen.

Hala wrote:Far min jagar både råddjur och älg, tycker fortfarande att svenska jaktförbundet kan ta sig i (&%¤

Jag diggar din far.
C Lupus
Skäggis

Postby Hala » Mon Jan 04, 2010 4:03 pm

C Lupus wrote:Jag diggar din far.

Kanske man gör tills man inser en dag att det hänger ett dött råddjur på hängmörning i vedboden.
Hala

Postby C Lupus » Mon Jan 04, 2010 5:10 pm

Hala wrote:Kanske man gör tills man inser en dag att det hänger ett dött råddjur på hängmörning i vedboden.

Varför skulle jag sluta digga din far för det? Nånstans måste man hänga det djur som man har jagat.
C Lupus
Skäggis

Next

Return to Debatt & Ranter