Hehe, jag väntade mig nästan att jag skulle komma i debatt om detta inom kort.
Hala wrote:1. Svenska jaktförbundet har absolut ingen koll på hur många vargar det faktiskt finns i Sverige, men den är långt under 200.
Idag på första dagen sköts 22 vargar, vilket innebär att man har stenkoll på var djuren faktiskt befinner sig, ändå räknas det som skyddsjakt?
Att det sköts 22 vargar idag beror på 2 anledningar, att antingen att de flesta jägare vet precis hur man jagar varg, eller att det är helt enkelt fler vargar än vad man räknar med. Jag har en far som jagar och varit med när jag var liten med dem, när det gäller att jaga varg så är det väldigt begränsad kunskap och erfarenhet hur man jagar varg för det är över 70 år sen man hade vanlig jakt på varg. Så det finna knappt nån från den tiden som har faktiskt jagat förut för de är för gamla så man får leta efter nedskriven information på hur man jagar varg eller ta och träna på att tjuvjaga, och även om det är många som är lockade till att göra det så är det väldigt få jägare som faktiskt tjuvjagar.
Samt detta är inte skyddsjakt, det är en helt vanlig jakt. Skyddsjakt är när det finns ett problem djur som måste tas bort innan de ställer till med för mycket skada på allmänheten. Så vart du har fått höra att detta är skyddsjakt är jag väldigt nyfiken på.
Hala wrote:2. Den svenska, och faktiskt den nordiska vargstammen, är redan sönderavlad. Det läggs ner mycket pengar på att försöka få vargstammen i norden på fötter igen, och ändå får sådan här jakt bedrivas?
Den stora anledningen till att man bedriver jakten är enligt mig att man vill tysta ner jägarna för att de skriker som små barn, men det gör å andra sidan de som är för vargen så man vill bara göra ena parten nöjd. Men med detta kan man också se hur lätt det är att jaga djuret, samt hur jägarna kan sköta detta (för det är en del restriktioner tillskillnad från jakt på andra djur, t.ex. att man var tvungen anmäla varje fälld varg inom 1 timme). Men med att man fällde så många djur snabbt så kan man se att det finns en del varg och det är ett stort mörkertal där ute. Jägarna är också tvungna att skicka vargen iväg till (jag tror det var...) naturvårdsverket för undersökning, så de kan kolla och se hur vargarna ligger till biologiskt sätt. Det ända som jägarna får behålla är pälsen.
Hala wrote:3. Det dör fler boskapsdjur av misskötsel och sjukdomar i Sverige än av rovdjur: Skyddsjakt?
Det måhända att det dör fler boskap av misskötsel än varg men detta är en irrelevant punk i detta sammanhang även om vissa skulle mena det. För det är helt enkelt av andra skäl som jakten bedrivs.
Frenzee wrote:Det första jag reagerade på är att man släpper ut över 20 000 jägare på ca:200 vargar för attt bara skjuta 27.
Det kommer garanterat skjutas fler än 27 då. Räkna med att vargstammen kommer att bli betydligt mindre än vad statistik kommer att visa.
Det är utav den anledningen för att det faktiskt krävs jävligt mycket jägare på bara 1 varg, som jag har förstått det så var det på ett ungefär 20 jägare per varg. Det är inte direkt att man är på ett område på några kvadratmeter per jaktlag utan hela Värmland, Dalarna, Jämtland, Örebros län och Gävleborgs län. Ta en titt på kartan så ser du att det är ett stort område att täcka.
Och ja, jag sa det redan innan när de drog igång jakten att det kommer bli någon överskjutning, så jag är inte förvånad. Men det kommer inte bli så att de skjuter det dubbla, för om de gör det så kommer det inte bli någon jakt, förrän att de får vargstammen upp till minst 700 vargar.
Haha, medeltida beteende. Vad klassas det beteendet då varg aktivisterna skulle jaga bort vargen över Norska gränsen för att rädda den? Seriöst, blir så full i skratt vad folk från mätar ur sig från båda hållen. "Varg hatare" och "varg kramare" är så underhållande.
Vlad the impala wrote:Både varghat och ivern/längtan till att hinna bli den som knäpper av en innan kvoten är fylld är rätt störd, eller iaf begriper jag mig inte på den.
Samma sak som när de tillåter jakt på 4-5 björnar och sveriges samtliga jägare kutar ut för att hinna först.
Finns många saker i världen som jag finner mycket mer störda än viljan att jaga varg. För människan är girig och när nån kommer och slår en på ansiktet så vill man slå 2 slag tillbaka. Väldigt barnsligt beteende men båda sidorna har bevisat att de har inte ett större sinne än det. Detta gäller inte bara björnar, när man jagar älg så finns det också en kvot för hur många som man får skjuta och man vill gärna hinna skjuta någon innan någon annan gör det. Det är en modern mänsklig jaktinstinkt.
Frenzee wrote:- Det sitter bergis vargar i riksdagen i Stockholm.
Finns säker någon furry i rikstandagen, och han/hon har en räv eller varg fursona.